Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

PRINCIPPER - TO-VOKSENUNDERVISNING

Baggrund

To-voksenundervisning introduceres på Bjert Skole fra august 2023. Det er ønsket at to-voksenundervisning skal kunne danne fundament for co-teaching, som er et fokusområde i Kolding Kommune. 

Med dette dokument ønsker vi at opstille rammer for udmøntning af to-voksenundervisning på Sdr. Bjert skole. 

 

Målgruppe

Ledelse, lærer og pædagoger 

 

Mål

To-voksenundervisning igangsættes på Sdr. Bjert skole ud fra et ønske om at kunne tilbyde eleverne en mere helhedsorienteret og tværfaglig undervisning, hvor elementer fra fag-timer blandes med elementer fra UUV. 

Vi ønsker at dette skal medføre en mere varieret undervisning for eleverne. 

Vi ønsker at give mulighed for at tilgodese elever med forskellige kompetencer samt øge fokus på undervisningsdifferentiering.

Vi ønsker at understøtte et inkluderende læringsmiljø. 

Vi ønsker at to-voksenundervisning skal understøtte en undervisningsform, hvor der arbejdes i tværfaglige teams omkring klassen og hvor undervisere kan sparre, supplere og ideudvikle i samarbejde samt evaluere hinandens undervisning

 

Tidsplan

To-voksenundervisning igangsættes fra skoleåret i august 2023. Det er målet at der i løbet af skoleåret 2023/24 skal uddannes personaler indenfor co-teaching, så dette systematiske redskab kan blive implementeret i to-voksenundervisningen. 

 

Princippet for to-voksenundervisning skal evalueres i udgangen af skolåret 2023/24, da ordningen er under implementering og det næste år vil bidrage med yderlige erfaringer. 

 

Principper     

Fra august 2023 afkortes skoledagen med 32 lektioner i mellem -og udskolingen. Disse timer fordeles med 4 lektioner i hver klasse fra 4. – 7. årgang. 

 

Beslutningen begrundes med følgende: 

  • Det prioriteres, at timeantallet med to-voksen undervisning skal kunne bidrage væsentlig ind i den enkelte klasse. 

  • På 8. årgang konverteres kun studiecafeen (én lektion), da den understøttende undervisning (2 lektioner) er forbeholdt til konfirmandundervisning.

  • På 9. årgang afkortes skoledagen med tre lektioner, som konverteres ind i puljen til to-voksentimer på 4. – 7. årgang. 

 

De 4 lektioner med to-voksen undervisning skal tilgodese alle elever i klassen og er ikke specifikt tiltænkt elever med særlige udfordringer.

 

Det skal prioriteres, at de 4 lektioner indeholder elementer fra UUV. Tværfaglig sparring skal prioriteres, så børnene oplever mere afvekslende undervisning, og det er vigtigt, at kreative elementerne fra UUV ikke forsvinder fra skemaet.

 

Det skal tilstræbes at de 4 lektioner placeres på 2 fag, dog med mulighed for at kunne skifte til 2 andre fag i forårssemesteret, hvis der vurderes at være faglige eller pædagogiske grunde, der taler for det. 

 

Undervisningsteamet på det enkelte fag forbliver det samme i hele planlægningsperioden. 

 

Co-teacheren er tovholder og involverer klassens lærere i planlægningen af to-voksentimerne, så alle fag ligeværdigt kan byde ind.

 

Ledelsen skal prioritere skemalægning, der medfører mulighed for fælles og ligeværdig forberedelse af undervisningen.

 

Revisionsdato 

15. juni 2023