Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

PRINCIPPER - KLASSEDANNELSE I 0.KL.

PRINCIP For klassedannelse i 0. klasse

Baggrund

Klassen er ifølge Folkeskoleloven den grundlæggende enhed i folkeskolen. Det tilstræbes, at den enkelte klasse kan bevares samlet i hele skoleforløbet. Klasser kan dog ombrydes, hvis det skønnes nødvendigt af pædagogiske, økonomiske, sociale eller andre årsager.

Ifølge folkeskoleloven §44, stk. 2, skal skolebestyrelsen blandt andet fastsætte principper for sammensætning af klassedannelse. 

Folkeskolelovens §25, stk 2. fastslår at den endelige klassedannelse skal finde sted senest ved udgangen af børnehaveklassen. 

Kompetencen til at danne klasser, ud fra gældende principper, ligger hos skolelederen. Klassedannelsen sker i tæt samarbejde med SFO personale og børnehaveklasseledere.

Målgruppe

Ledelsen, personale og forældre

 

Tidsplan

Marts:            Overlevering fra relevante børnehave/institution. På baggrund heraf laver det pædagogiske personale i indskolingen holddannelse til Spireskole, ud fra nedestående mål og principper. 

 

April:             Børnene starter i Spireskole 1.april. Frem til endelig klassedannelse i juni, kan der blive rokeret rundt på børnene for at opnå homogene klasser.

 

Juni:              Klassedannelse på baggrund af pædagogiske observationer fra Spireskole. 

Forældre og børn informeres via AULA op til sommerferien.

 

August:         Skolestart i 0.klasse

 

Mål

  • At skabe homogene og velfungerende klasser både fagligt og socialt. 

  • At den enkelte elev med afsæt i fællesskabet oplever optimale vilkår for læring og trivsel. 

  • At klassen er et trygt sted hvor elever kan udvikle livsmod og erfaringer. 

  • At processen finder sted med gennemsigtighed og rettidigt informationsniveau, der sikre trygge børn og forældre. 

Principper

  • Klassedannelsen skal tilstræbe ligelig fordeling af børnenes sociale og faglige kompetencer, herunder børn med særlige behov. 

  • Klassedannelsen skal tilstræbe ens klassestørrelse og kønsfordelingen. 

  • Klassedannelsen skal, så vidt muligt, sikre at alle børn følges med mindst ét kendt barn fra tidligere pasningstilbud. 

  • Ændringer i klassesammensætningen, skal være begrundet pædagogisk og ske i dialog med berørte forældre.

  • I særtilfælde, hvor det vurderes at det er til gavn for et barn at flytte til parallelklassen, kan det ske inden udgangen af 0. klasse, på initiativ fra det pædagogiske personale og i overensstemmelse med forældrene. 

 

Forældreansvar 

  •  Forældrene skal bestræbe sig på at bidrage konstruktivt i processen ved at have en positiv tilgang til processen, den nye klasse, de nye kammerater, forældre og lærere/pædagoger.

  •  Forældrene skal have fokus på både individet og fællesskabet.

 

Forældre har, ved indskrivningen til 0. klasse mulighed for at gøre opmærksom på forhold vedrørerede deres barn, som de ønsker at skolen medtænker i klassedannelsen. 

 

Undtagelser og dispensationsmuligheden

Ingen

 

Revisionsdato

21. marts 2023

 

Erstatter:

Principper vedr. dannelse af børnehaveklasser af 23. august 2016