Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Sdr. bjert Centralskole
Mobil menu

PRINCIPPER - ANTIMOBBESTRATEGI

PRINCIPPER for Antimobbestrategi

Sdr. Bjert Skole skal være et læringsfællesskab, hvor børn og voksne trives, inspireres og forstyrres, både fagligt og socialt med det mål, at alle bliver så dygtige de kan.

Dette skal være grundlaget for at bibringe den enkelte elev et højt fagligt niveau og så gode sociale forudsætninger, at eleven kan indgå i et samfundsliv og positivt præge og påvirke eget livsforløb.

 

Hvad er mobning? 

Mobning er, når et offer gentagne gange - over tid - udsættes for negative handlinger, fra en eller flere personer. Mobning er kendetegnet ved, at man bevidst ønsker at krænke og/eller skade den anden, såvel fysisk som psykisk.

Mobning kan også foregå via digitale medier. Denne form for mobning adskiller sig fra ansigt-til-ansigt mobning. Afsenderen kan være anonym og modtageren er særlig sårbar, fordi budskabet ofte modtages på en privat enhed, hvor ingen andre kan se det og dermed stoppe det.

 

Forebyggelse af mobning

Generelt arbejder alle medarbejdere i et positivt anerkendende perspektiv, hvor det er tilladt at træde ved siden af, hvilket anses som et pejlemærke på, hvilken retning der skal arbejdes med det enkelte barn og det trivsel og udvikling.

Der afholdes trivselsmøder i alle klasser, således at antimobbestrategien er kendt af alle elever.

Vores AKT-medarbejdere arbejder så fleksibelt, at de kan træde til, hvis behovet for vejledning eller konfliktløsning opstår.

Alle klasser er forpligtet på kontinuerligt at arbejde med klassens sociale miljø. Det er ligeledes italesat, at man er med, hvis man passivt ser på at mobning foregår.

Elevrådet er vigtige ambassadører for trivslen på Sdr. Bjert Skole.

 

Handleplan

  • Mobning løses i samarbejde mellem skole og hjem. 

  • Det pædagogiske personale arbejder med ofre, mobbere, det tavse flertal, klassen og forældrene, hvor det er vigtigt at slå fast, at mobning er helt uacceptabelt. Der skal være et højt fælles informationsniveau overfor alle parter. 

  • Underviseren forklarer mobberen, hvor alarmerende forkert handlingerne er, og der skal samtidig arbejdes med mobberens bagvedliggende tanker. 

  • Hjemmet/hjemmene orienteres direkte. 

  • Ledelsen skal orienteres om sagen. 

  • Det pædagogiske personale hjælper ofre og mobbere til at være med i kammeratskabet og fællesskabet, og alle skal i den kommende tid holde ekstra øje med, om mobningen gentages. 

  • Klasselæreren følger op på det med den enkelte elev og i klassen. 

  • Der kan i øvrigt søges rådgivning fra skolens AKT-lærere. AKT står for: Adfærd, Kontakt, Trivsel 

 

10 råd til forældre om mobning 

  • Tal ikke dårligt om dine børns klassekammerater – eller om deres forældre 

  • Tal med dit barn om, at det er positivt at fortælle om mobning til en voksen - det er ikke   at sladre 

  • Du skal opfordre dit barn til at forsvare den kammerat, der ikke kan forsvare sig selv 

  • Bak det pædagogiske personale op omkring arbejdet med det sociale liv i klassen

  • Følg med i dit barns færden på de sociale medier 

  • Støt dit barn i at dyrke mange forskellige bekendtskaber på kryds og tværs i klassen og sæt spot på de lidt ”usynlige” kammerater - børn, der ikke nævnes, aldrig er med hjemme. 

  • Fortæl dit barn, at fødselsdagsfester er forskellige, og det er en del af oplevelsen. Sørg for at dit barn så vidt muligt tager med til alles fødselsdage 

  • Husk den sociale fødselsdagspolitik, når du selv inviterer: Ingen, alle, eller alle piger/alle drenge 

 

  • Prioritér samvær med de andre forældre i klassen, og vær åbne omkring kontakt på tværs ved mistanke om mobning 

  • Kontakt det pædagogiske personale, såfremt der er den mindste mistanke om mobning.

Klagebehandling 

  • Enhver klage over skolens handleplan i forhold til håndtering af en konkret mobbesag, skal formidles til skolens leder. Skolens leder har 5 arbejdsdage til at behandle og afgøre klagen. 

  • Såfremt klager får medhold i klagen skal skolens leder sikre at der inden 10 arbejdsdage udarbejdes en konkret handleplan til afhjælpning af problemet 

  • Såfremt klager ikke får fuld medhold i klagen skal skolens leder orientere om muligheden for at videresende klagen til Koldings Byråd (delegeret til skolechefen) og såfremt klager ønsker det videreformidle klagen hertil med en skriftlig redegørelse for den trufne afgørelse. 

  • Byrådet (eller den kompetencen delegeres til) behandler klagen som en lukket sag på første ordinære møde efter klagens modtagelse. 

  • Såfremt klager får medhold i klagen pålægges skolens leder at sikre at der inden 10 arbejdsdage udarbejdes en konkret handleplan til afhjælpning af problemet 

  • Såfremt klager ikke får fuld medhold i klagen orienteres klager om muligheden for at videresende klagen til Den Nationale Klageinstans under Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) og såfremt klager ønsker det, videreformidler forvaltningen klagen hertil med en skriftlig redegørelse for den trufne afgørelse. 

  • Den Nationale klageinstans afgør klagen 

 

Behandlet i skolebestyrelsen 23. august 2023