PRINCIP For elevers brug af digitale enheder i skole og SFO
Baggrund
Det er skolens og forældrenes fælles ansvar at sikre elevernes hensigtsmæssige brug af digitale enheder i skoletiden.
Skolebestyrelsen lægger vægt på, at elevernes brug af digitale enheder i skole- og SFO-tiden har et læringsmæssigt sigte, og at elevernes samvær i skole- og SFO-tiden skal være fysisk og nærværende frem for digitalt og virtuelt.
Målgruppe
Ledelsen, ansatte, elever og forældre.
Mål
At der findes en fornuftig balance mellem elevernes behov for brug af digitale enheder og skolens og SFO’ens hverdag herunder elevernes samvær i skolen og SFO.
Princip
Som udgangspunkt skal elevernes brug af digitale enheder være betinget af behov i undervisningen og af et læringsmæssigt udbytte.
Digitale enheder bør anvendes i undervisning og aktiviteter, hvor det er relevant ud fra læreres og pædagogers vurdering. Undervisning og aktiviteter bør således bidrage til at børn og unge bliver i stand til bruge digitale enheder som et hjælpe- og kommunikationsmiddel og navigere i et digitalt univers på en god og hensigtsmæssig måde. At arbejde med elevernes digitale dannelse er således et mål i undervisningen.
Både klasseforældreråd, medarbejdere og elevråd informeres om retningslinjer fastsat i skolens ordensregler for at sikre fokus på og forståelse af det gensidige fælles ansvar.
Skolebestyrelsen fastsætter i skolens ordensregler konkrete retningslinjer for elevernes brug af digitale enheder i skolen og SFO’en.
En gang om året behandles princippet, udmøntningen af princippet og skolens praksis på et skolebestyrelsesmøde med henblik på at se, om princip og retningslinjer fungerer optimalt.
Undtagelser og dispensationsmuligheden
Behandlingen af princip og retningslinjer i skolebestyrelsen kan iværksættes oftere, såfremt det af praktiske årsager vurderes hensigtsmæssigt.
Revisionsdato
3. maj 2023
Erstatter:
Princip for elevers brug mobiltelefoner i skole og SFO af 01.12.20